نوشته شده توسط : فدولا

نسپرسو (Nespresso)
نسپرسو (Nespresso)برندی از شرکت نستله (Nestle)است که در زمینه عرضه انواع قهوه و دستگاه های تهیه قهوه فعالیت می کند. نسپرسو به خاطر راحتی، تنوع و کیفیت ویژه و همچنین تلاش هایش برای بهبود معیشت قهوه کاران و حفاظت از محیط زیست مشهور است.

منشا
منشا دانه های قهوه، به منطقه‌ی جغرافیایی که گیاهان قهوه در آن رشد کرده اند، اشاره دارد. منشاهای مختلف، دارای اقلیم ها، خاک ها، ارتفاعات و ریز اقلیم های متفاوتی هستند که بر طعم و کیفیت قهوه تاثیر می گذارند. به طور کلی قهوه عربیکا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه کشت می شود. برخی از مشهورترین خاستگاه های قهوه عربیکا عبارتند از کلمبیا، اتیوپی، کنیا، برزیل و اندونزی.

روش فرآوری
روش فرآوری به چگونگی فرآوری گیلاس های قهوه پس از برداشت اشاره دارد. دو روش اصلی وجود دارد: پردازش طبیعی یا مرطوب (فرآیند شسته شده)و پردازش خشک. فرآوری طبیعی شامل شستن پالپ و موسیلاژ گیلاس ها با آب قبل از خشک کردن آن ها است. این کار بیشتر طعم طبیعی و اسیدیته لوبیاها را حفظ می کند. فرآوری خشک شامل حذف تمام آثار پالپ و موسیلاژ از گیلاس ها با خشک کردن آن ها یا پخش آن ها در سینی ها است. این امر منجر به طعم شدیدتر اما سطح اسیدیته بالاتر می شود.

سطح رست شدن
سطح رست شدن، به میزان برشته شدن دانه های قهوه در حین فرآوری اشاره دارد. برشته کردن دانه ها نه تنها بر رنگ بلکه بر عطر، طعم، بدن، اسیدیته، تلخی، شیرینی و محتوای کافئین دانه قهوه نیز تاثیر می گذارد. به طور کلی، رست های لایت تر، طعم میوه ای بیشتری دارند؛ در حالی که رست های تیره تر طعم شکلاتی بیشتری دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فدولا

برخی از مصرف کنندگان، میزان رست شدن دانه های قهوه را مبنای تصمیم گیری خود در انتخاب و خرید قهوه کافئین بالا قرار می دهند و معتقدند که برشته کردن قهوه، بر قدرت و محتوای کافئین قهوه تأثیر می گذارد. اکثر قهوه خورها موافق هستند که طعم قهوه بو داده تیره، قوی تر از بو داده روشن است. برای اینکه بتوانید این تفاوت قدرت قهوه را متوجه شوید، باید آن ها را بچشید. این در حالی است که شکر و خامه، طعم قهوه را نرم می کنند و ممکن است تشخیص تفاوت بین رست های مختلف را سخت و حتی غیرممکن کنند.

نحوه برشته شدن دانه ها بر قدرت قهوه شما تأثیر می گذارد. هم سطح کافئین و قدرت کلی قهوه تحت تاثیر میزان رست شدن دانه ها قرار می گیرد. در هنگام خرید قهوه کافئین بالا لازم است توجه کنید که رست های دارک طعم قوی تری دارند؛ زیرا هرچه دانه های قهوه طولانی تر برشته شوند، طعم آن ها بیشتر تغییر می کند و طعم خاص و دودی ویژه ای به خود می گیرند.

اما میزان رست شدن چگونه بر روی عطر و طعم قهوه تاثیر می گذارد؟ ثابت شده است که تفاوت رست های مختلف به صورت معکوس بررسی می شود. یعنی به طور کلی، هرچه میزان برشته شدن دانه ها بیشتر باشد، طعم قهوه، قوی تر و میزان کافئین آن، کمتر خواهد بود و بالعکس. پس برای خرید قهوه کافئین بالا، پیشنهاد اول در میان انواع رست، رست لایت است.

رست لایت:
در قهوه های لایت رست، محتوای کافئین بالاتر، اما عطر و طعم آن ضعیف تر خواهد بود. البته این ضعیف بودن در مقایسه با قهوه دارک رست بیان شده است و قهوه لایت رست هم طرفداران زیادی دارد. در بین انواع رست، برای داشتن بالاترین میزان کافئین، بهتر است به سراغ قهوه های لایت رست بروید.

رست دارک:
محتوای کافئین کمتر و طعم قوی تر از ویژگی های بارز قهوه دارک است. البته متغیرهای زیادی در این امر تأثیرگذار هستند. برای اینکه موارد بالا درست باشد، باید همان تنوع را با هم مقایسه کنید و آن را به همان روش دم کنید. برخی از انواع و روش های دم کردن، محتوای کافئین بسیار بیشتری تولید می کنند و قدرت قهوه ارتباط مستقیمی با روش دم کردن دارد.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 16 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فدولا

یکی دیگر از مهم ترین نکات در راهنمای خرید قهوه، تاثیر شرایط محیطی بر کیفیت دانه های قهوه است. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. آب و هوا
دانه های قهوه باید در دمای میانگین بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد رشد داده شوند. دمای پایین تر باعث کند شدن رشد گیاه می شود. این در حالی است که دمای بالاتر، طعم قهوه را تلخ تر و تندتر می کند. قهوه باید در منطقه ای با میانگین بارش بین 1500 تا 3000 میلی متر در سال کاشته شود. بارش بیش از اندازه یا خشکسالی طولانی مدت بر کیفیت قهوه تاثیر منفی می گذارد.
2. نوع خاک
برای کشت قهوه، خاک های غنی از مواد آلی با زهکشی عالی ازقبیل: خاک های آتشفشانی مناسب هستند. pH خاک نیز باید اسیدی بین 6 تا 5/6 باشد. قلیایی یا اسیدی بودن بیش از اندازه خاک بر کیفیت دانه های قهوه تاثیر منفی می گذارد.
3. ارتفاع
کشت دانه های قهوه عربیکا باید در ارتفاع 600 تا 2200 متر از سطح دریا انجام شود. هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، دمای هوا خنک تر می شود. به این ترتیب، کیفیت دانه های قهوه بهبود پیدا می کند. طعم دانه های قهوه ای که در ارتفاع بالا کشت می شوند، ترش و میوه ای است. دانه های قهوه ای که در ارتفاع پایین کشت می شوند، طعم زمینی و تلخ تری دارند.
4. تاثیر تغییرات آب و هوایی
تغییرات آب و هوا، میزان بارش و دمای یک محیط را تحت تاثیر قرار می دهند. این موضوع تاثیر منفی بر طعم قهوه و میزان رشد دانه های آن می گذارد. کشاورزان با کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کیفیت قهوه می توانند شرایط کشت را بهبود دهند. به این ترتیب، علاقمندان می توانند از طعم منحصر به فرد یک فنجان قهوه لذت ببرند.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فدولا

بخش مهمی از راهنمای خرید قهوه، آشنایی با روش های نگهداری است. روش های نگهداری، تاثیر بسیار زیادی بر حفظ طعم و تازگی قهوه دارند. برای نگه داشتن قهوه به نکات زیر توجه داشته باشید:
بکار بردن ظروف مناسب: ظروف بی هوازی به دلیل جلوگیری از ورود اکسیژن و هوا به درون ظرف، گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری قهوه محسوب می شوند. البته، امکان استفاده از ظروف شیشه ای، سرامیکی یا فلزی با درپوش محکم نیز وجود دارد. ظروف پلاستیکی به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیستند چراکه تاثیر منفی بر طعم قهوه می گذارند.
دور نگه داشتن از نور و حرارت: قهوه باید در مکانی به دور از نور خورشید و خنک قرار داده شود چراکه اکسیداسیون قهوه بر طعم آن تاثیر می گذارد.
دور نگه داشتن از رطوبت: قهوه باید در مکانی خشک نگهداری شود چراکه رطوبت باعث کپک زدگی قهوه می شود. از بسته های ضد رطوبت در ظروف نگهداری استفاده کنید.
حفظ دمای ثابت: قهوه باید در دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری شود. تغییر دما بر طعم قهوه تاثیر منفی می گذارد.
خرید به میزان نیاز و به صورت دوره ای: برای حفظ تازگی قهوه باید آن را به مقدار نیاز خریداری کنید.
استفاده از قهوه به موقع: قهوه خریداری شده را باید حداکثر تا یک ماه مصرف کنید. اگر خودتان دانه های قهوه را آسیاب می کنید، مصرف باید بلافاصله بعد از آسیاب کردن باشد.

https://ghahvekhane.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فدولا

عرضه قهوه در بازار به دو صورت انجام می شود: تک مبدا و ترکیبی. هر یک از آن ها به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد، طرفداران خاص خود را دارند. با شناخت تفاوت بین قهوه تک مبدا و ترکیبی در راهنمای خرید قهوه می توان انتخاب هوشمندانه تری داشت.

1. قهوه تک مبدا (Single Origin)
منظور از قهوه تک مبدا، قهوه ای است که از یک منطقه جغرافیایی خاص، مزرعه یا بخش خاصی از مزرعه تهیه می شود. قهوه های تک مبدا معمولاً خصوصیات منحصر به فرد آن منطقه را شامل می شوند. این نوع قهوه ها دارای طعم و عطر منحصر به فردی هستند. نت های میوه، گل و شکلات را می توان در طعم و بوی قهوه های تک مبدا تجربه کرد. به طور کلی، اگر به طعم خاص و جدید قهوه علاقمند هستید، قهوه تک مبدا می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

2. قهوه ترکیبی (Blend)
در صورتی که دانه های قهوه از مخلوط یک یا چند منبع به دست آیند، قهوه از نوع ترکیبی خواهد بود. مخلوط دانه های چند منبع به تعادل و پیچیدگی بیشتر در طعم قهوه کمک می کند. از سوی دیگر، هزینه تهیه دانه های قهوه نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. قهوه ترکیبی دارای طعم متوازن و قابل پیش بینی است. به همین دلیل، از آن برای دم آوری قهوه های فوری و اسپرسو استفاده می شود. برای دوستداران قهوه که تعادل و ثبات طعم را ترجیح می دهند، قهوه های ترکیبی بهترین و مناسب ترین گزینه به حساب می آیند.



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فدولا

قیمت دانه سبز قهوه که تحت تاثیر عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی، آفات و بیماری ها و نژاد قهوه است.
هزینه جداسازی کافئین که شامل روش های مختلفی است که در این روش ها، از حلال ها، آب یا دی اکسید کربن برای استخراج کافئین از دانه های قهوه استفاده می کنند. فرآیند جداسازی کافئین می تواند وزن و کیفیت دانه ها را کاهش دهد و همچنین نیاز به انرژی و تجهیزات دارد.
هزینه رست کردن، بسته بندی و حمل و نقل و عرضه قهوه به مصرف کنندگان که تحت تاثیر قیمت های نیروی کار، سوخت و بسته بندی و همچنین مالیات و تعرفه ها قرار می گیرد.
ترجیحات و تقاضای مصرف کنندگان برای قهوه بدون کافئین که تحت تاثیر عوامل سلامتی و اجتماعی است. قهوه بدون کافئین، معمولا تقاضای کم تر و قیمت بالاتری نسبت به قهوه معمولی دارد؛ زیرا برخی از مصرف کنندگان آن، عطر و طعم آن را کم دانسته و از لحاظ مزایای سلامتی، آن را غیر مفید می دانند؛ هرچند که امروز این ادعاها رد شده و نادرستی هر کدام صراحتا ثابت شده است.
قیمت صادرات و واردات قهوه کافئین زدایی شده که متاثر از عرضه و تقاضای جهانی، نرخ ارز و سیاست های تجاری است.
رقابت و تنظیم بازار قهوه خشک که توسط تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان داخلی و خارجی و همچنین سیاست ها و استانداردهای دولت شکل می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : شنبه 2 تير 1403 | نظرات ()